Marketing voor Generatie Z

Er zullen dit najaar nog steeds een paar Millennials door de hallen van universiteiten en hogescholen zwerven, maar Generatie Z zijn degenen die de campussen overnemen. Op dit moment vullen de oudere Generatie Z' ers de collegezalen, terwijl hun jongere tegenhangers hun ouders om een ​​grotere rugzak vragen. En als het gaat om de marketingstrategieën van vandaag, draait het allemaal om Generatie Z.
Marketing voor Generatie Z

Marketing voor Generation Z betekent kortweg het matchen van de waarden van Generatie Z en hen voorzien van naadloze communicatie. Marketing naar Generation Z is een nieuwe wereld voor retailmarketeers, die pas onlangs de kunst van marketing voor Millennials onder de knie hebben. Retailers weten natuurlijk al een tijdje hoe Millennials willen omgaan met merken, gepersonaliseerde e-mails, sms-meldingen, Instagram messenger, maar het duurde even voordat de strategieën voor communicatie en marketing hun achterstand inhaalden.

Marketing voor Generatie Z is heel anders dan marketing voor Millennials. Generatie Z wil alles wat Millennials willen en meer – en ze willen het sneller. Dus als jij een marketeer bent die hoopt verbinding te maken met Generatie Z en cloud communicatie en -technologie wilt gebruiken om een zinvolle, bevredigende klantervaring te bieden, let dan op deze tips!

Marketing voor generatie Z: denk sociaal
Er is goed nieuws en slecht nieuws voor retailers. Het slechte nieuws is dat Generatie Z over het algemeen nog minder loyaal is aan merken dan Millennials. Het goede nieuws is dat ze minder gemotiveerd zijn door prijs. Volgens een enquête van Ernst & Young willen leden van Generatie Z zaken doen met merken die waarde hechten aan wat ze waarderen en die geven om de kwesties die voor hen belangrijk zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Millennials (45 procent) zegt dat een loyaliteitsprogramma een winkel speciaal voor hen maakt, maar slechts 30 procent van de Generatie Z consumenten is het daarmee eens. Beide jongere generaties zijn nog minder geïnteresseerd in klant kaarten en speciale evenementen dan in loyaliteitsprogramma’s.

Generatie Z is misschien niet bijzonder loyaal aan merken, maar ze zijn wel loyaal aan hun vrienden en hun waarden, waardoor social media de perfecte plek is om ze te bereiken. Meer dan driekwart van de Millennial en Generatie Z consumenten zegt dat social media hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Even belangrijk is dat deze digital natives een sociaal en waarden gedreven generatie zijn, en ze verwachten dat merken deel uitmaken van gesprekken over sociale kwesties die voor hen van belang zijn.

De boodschap juist krijgen en die boodschap verspreiden, is een goed begin van social media marketing. Geavanceerde communicatietechnologie kan retailers helpen die verbindingen te verdiepen en inkomsten te genereren met interacties. Met Communications Platform-as-a-Service (CPaaS) kunnen retailers ontwikkelaarvriendelijke API’s gebruiken om real-time communicatiefuncties (spraak, video, tekst en instant messaging) in verschillende social kanalen te integreren. Dus wanneer klanten voor het eerst met de inhoud van een merk in aanraking komen, kunnen ze ook rechtstreeks met het merk communiceren. Zonder ooit het social media kanaal te verlaten, kunnen ze vragen stellen, aanbevelingen krijgen en zelfs aankopen doen via chatten, appen, bellen of zelfs een chatbot.

Zinvolle marketing en naadloze communicatie via social media – dat is precies wat Generatie Z wil van retailers. 

Generatie Z en selfservice: waarom het werkt
De meeste baby boomers en Generatie X’ers herinneren zich dat het 20 minuten duurde om een computer op te starten en online te krijgen via een inbelverbinding. Tegenwoordig zijn de meeste mensen geïrriteerd als het laden van hun inbox meer dan een paar seconden duurt. Het is zelfs nog erger voor Generatie Z, omdat ze niet eens meer weten dat ze wachten om te communiceren. Het is geen wonder dat ze hun eten via een app willen bestellen – fastfood is gewoon niet snel genoeg.

Naast hun behoefte aan snelheid heeft Generatie Z ook een reputatie opgebouwd als zelfredzaam. Ze zijn tenslotte opgegroeid met smartphones in hun handen en de mogelijkheid om online op te zoeken wat ze maar wilden weten, meestal sneller dan de volwassenen om hen heen. Hun zelfredzaamheid betekent niet dat ze een goede klantenservice niet waarderen; ze hebben gewoon niet veel handen nodig en willen vaak liever zelf onderzoek doen en winkelen omdat het op die manier sneller gaat.

Communicatie API’s kunnen retailers helpen de zinvolle, naadloze ervaringen te bieden die Generatie Z consumenten willen, zonder te tijdrovend of overdreven opdringerig te zijn. CPaaS verhoogt de merkbeschikbaarheid op social media, mobiele apps en websites wanneer en als klanten hulp willen. Chatbots op social media kunnen vragen van klanten onmiddellijk beantwoorden en zelfs aankopen verwerken, allemaal zonder klanten naar een e-commercesite te sturen om af te rekenen. Ondertussen kunnen retailers locatie-API’s koppelen aan API’s voor SMS-waarschuwingen om realtime updates over de bezorg- of verzendstatus te verzenden, zodat klanten op de hoogte blijven zonder klanten aan de telefoon te houden.

Dit zijn slechts enkele van een groot aantal marketingstrategieën voor retailers die hen zullen helpen beter in contact te komen met toekomstige generaties. Retailers zullen waarschijnlijk de komende jaren de marketing van marketing voor generatie Z nauwgezet bestuderen.

Sleutelwoorden waar jij als marketeer nu in ieder geval mee aan de slag kan zijn social media, snelheid, self-service en bereikbaarheid. Voldoende om een groot deel van Generatie Z op de juiste manier te bereiken! 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Generatie Z op de werkvloer

Generatie Z op de werkvloer

Nét toen je dacht dat je had geleerd wat Millennials drijft en weet hoe je toptalent van die generatie kan aantrekken en behouden, merk je plotseling dat Generatie Z er vlak achteraan is geslopen. Generatie Z heeft veel gemeen met hun oudere Millenial broers en zussen, maar er zijn ook veel verschillen. Wat drijft Generatie Z? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met Millenials? En nog belangrijker, hoe kun jij Generatie Z talent aantrekken en behouden?

Lees meer »
Marketing voor Generatie Z

Marketing voor Generatie Z

Er zullen dit najaar nog steeds een paar Millennials door de hallen van universiteiten en hogescholen zwerven, maar Generatie Z zijn degenen die de campussen overnemen. Op dit moment vullen de oudere Generatie Z’ ers de collegezalen, terwijl hun jongere tegenhangers hun ouders om een ​​grotere rugzak vragen. En als het gaat om de marketingstrategieën van vandaag, draait het allemaal om Generatie Z.

Lees meer »
Kenmerken van Generatie Z

9 kenmerken van Generatie Z

Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, is niet de generatie van de toekomst, maar de generatie van nu. Een derde van de beroepsbevolking behoort inmiddels tot Generatie Z. Deze generatie krijgt dus langzaam maar zeker steeds meer vinger in de pap. Maar wie is deze nieuwe generatie eigenlijk? Waar staan zij voor en wat vinden zij belangrijk? 10 kenmerken van Generatie Z op een rij!

Lees meer »