9 kenmerken van Generatie Z

Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, is niet de generatie van de toekomst, maar de generatie van nu. Een derde van de beroepsbevolking behoort inmiddels tot Generatie Z. Deze generatie krijgt dus langzaam maar zeker steeds meer vinger in de pap. Maar wie is deze nieuwe generatie eigenlijk? Waar staan zij voor en wat vinden zij belangrijk? 10 kenmerken van Generatie Z op een rij!
Kenmerken van Generatie Z

Generatie Z vindt stabiliteit belangrijk

Als het om werk gaat, ziet Generatie Z hun baan als een middel om een doel te bereiken. In tegenstelling tot de Millennials, die willen genieten van alles wat zij doen, heeft Generatie Z een sterke financiële focus. Een vast inkomen en de nodige goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk voor Gen Z. Zij zullen snel een baan accepteren met goede voorwaarden, zelfs als dat niet hun droombaan is. Generatie Z vindt het belangrijk om werk te doen wat zij leuk vinden, maar het is geen noodzaak.

Vraag je je af waarom Generatie Z zo’n sterke drang naar financiële stabiliteit heeft? Dat is simpel. Een deel van Generatie Z heeft gezien hoe hun Generatie X ouders in zeer korte tijd aanzienlijk veel geld hebben verloren tijdens de recessie van 2008. Generatie Z probeert zich daarom te verzekeren om financieel stabiel te zijn. Een drijfveer voor Gen Z die nog belangrijker is dan stabiele financiële inkomsten, is leren en persoonlijk ontwikkelen om een vruchtbare toekomst te creëren. 

Generatie Z is ondernemend

Of het nu gaat om de opmerkelijke opkomst van Steve Jobs en Bill Gates van zwoegen in hun garages tot het vergaren van grenzeloze rijkdom, of de terugkerende verhalen van tieners die in hun vrije tijd apps maken waardoor ze miljonair worden, Generatie Z weet dat er geld te verdienen valt met goede ideeën. Ze zijn niet bang om die ideeën na te jagen en geloven dat ze alles in huis hebben wat nodig is om vergelijkbare successen te behalen. Ze zijn zich er ook van bewust dat alles wat ze momenteel niet weten een simpele klik of twee verwijderd is, waardoor de gewaagde beslissing om ondernemer te worden minder moeilijk en gemakkelijker te realiseren is. 

Generatie Z ademt technologie

Vanaf hun geboorte waren internet en mobiele telefoons altijd aanwezig. Generatie Z is altijd verbonden en wil onmiddellijk toegang tot informatie. Omdat altijd ‘verbonden’ zijn, communicatie vrijwel grenzeloos maakt, is het niet ongebruikelijk dat Generatie Z vrienden van over de hele wereld hebben. Voor velen is communiceren met iemand aan de andere kant van de wereld misschien gemakkelijker dan communiceren met oudere familieleden aan de eettafel tijdens een vakantiemaaltijd. Hoewel telefoons kunnen worden verward met een extra aanhangsel van Generatie Z, worden mobiele telefoons in de eerste plaats voor amusementsdoeleinden gebruikt. Deze generatie geeft nog steeds de voorkeur aan persoonlijk persoonlijk contact waar mogelijk, vooral met mensen die ze kennen. Generatie Z doet veel online onderzoek en bedrijven die deze groep proberen te bereiken, zouden er goed aan doen om hen via online middelen aan te trekken in vergelijking met de ouderwetse printmethoden, radio of televisie. Ze onderzoeken bedrijven online en vertrouwen op gebruikersrecensies om een back-up te maken van hun buikgevoel over een bedrijf voordat ze daadwerkelijk zaken met hen doen. 

Generatie Z vindt persoonlijk contact belangrijk 

Natuurlijk, Generatie Z houdt van persoonlijke interactie, maar het hoeft niet altijd op dezelfde fysieke locatie plaats te vinden. Door regelmatig gebruik te maken van apps zoals FaceTime of Skype, zal Generatie Z vaak “face-to-face” gesprekken voeren met duizenden kilometers tussen de deelnemers, gebruikmakend van technologie waarvan ze zo bedreven zijn. Het belangrijkste verschil tussen Generatie Z en oudere generaties is de verminderde hoeveelheid oogcontact die wordt gebruikt. De jongere generatie is geboren met een apparaat in de hand en is gewoon gewend om naar beneden te kijken. Het is niet bedoeld als een teken van gebrek aan respect of desinteresse in de persoon die met hen praat, hoewel oudere generaties hun gebrek aan oogcontact als zodanig kunnen interpreteren.

Generatie Z is competitief 

Deze groep is erg gefocust en competitief op de meeste gebieden van het leven. Ze willen niet alleen naar de beste scholen gaan en de best betaalde banen krijgen, ze willen elk debat en elk sportevenement winnen. Concurrentie drijft deze groep constant. De concurrentie kan tegen anderen of in zichzelf zijn. En concurrentie tegen de klok is een constante. Geduld is ver te zoeken bij Generatie Z, wetende dat ze snel moeten handelen om te krijgen wat ze willen, uit angst dat iemand anders hen kan verslaan. 

Generatie Z staat open voor verandering

Met grenzeloze informatie binnen handbereik, heeft Generatie Z veel kennis over verschillende onderwerpen. Met deze brede kennis zijn zij constant op zoek naar nieuwe ideeën en ervaringen. Ze zullen in een mum van tijd van richting veranderen zonder erbij na te denken, waardoor sommige van de oudere generaties proberen bij te blijven. In tegenstelling tot voorgaande generaties is deze jeugdige groep actief in politieke gesprekken, ondanks dat velen van hen nog niet kunnen stemmen. Informatie is gemakkelijker te vinden en zij zijn gewend om deze informatie om te zetten naar relevante inzichten. Dit maakt hen snel “experts” en biedt enorme potentie in junior functies bij bedrijven en organisaties.

Generatie Z vindt diversiteit vanzelfsprekend

Generatie Z is opgegroeid in een diverse wereld. Anders kennen zij niet. Ras, seksuele geaardheid of religie zijn geen identificerende kenmerken, zoals deze wel waren voor vorige generaties. Mensen zijn gewoon mensen. Het betekent echter niet dat Generatie Z niet oordeelt. Generatie Z beoordeelt je op wíe je bent, niet op wát je bent. Diversiteit is dus de norm. En bedrijf of organisatie waar diversiteit niet de norm is, zal Generatie Z niet eens als werkgever overwegen.  

Generatie Z geeft de voorkeur aan onafhankelijkheid 

Een belangrijke onderscheidende factor tussen Generatie Z en de Millennials is onafhankelijkheid. Bij Millennials draait alles om samenwerking. Het competitieve karakter van Generatie Z draagt ertoe bij dat ze hun eigen lot willen bepalen en niet op anderen willen vertrouwen voor hun eigen succes. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Generatie Z op de werkvloer

Generatie Z op de werkvloer

Nét toen je dacht dat je had geleerd wat Millennials drijft en weet hoe je toptalent van die generatie kan aantrekken en behouden, merk je plotseling dat Generatie Z er vlak achteraan is geslopen. Generatie Z heeft veel gemeen met hun oudere Millenial broers en zussen, maar er zijn ook veel verschillen. Wat drijft Generatie Z? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met Millenials? En nog belangrijker, hoe kun jij Generatie Z talent aantrekken en behouden?

Lees meer »
Marketing voor Generatie Z

Marketing voor Generatie Z

Er zullen dit najaar nog steeds een paar Millennials door de hallen van universiteiten en hogescholen zwerven, maar Generatie Z zijn degenen die de campussen overnemen. Op dit moment vullen de oudere Generatie Z’ ers de collegezalen, terwijl hun jongere tegenhangers hun ouders om een ​​grotere rugzak vragen. En als het gaat om de marketingstrategieën van vandaag, draait het allemaal om Generatie Z.

Lees meer »
Kenmerken van Generatie Z

9 kenmerken van Generatie Z

Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, is niet de generatie van de toekomst, maar de generatie van nu. Een derde van de beroepsbevolking behoort inmiddels tot Generatie Z. Deze generatie krijgt dus langzaam maar zeker steeds meer vinger in de pap. Maar wie is deze nieuwe generatie eigenlijk? Waar staan zij voor en wat vinden zij belangrijk? 10 kenmerken van Generatie Z op een rij!

Lees meer »