Er komt een nieuwe generatie aan
Generatie Z zal Millennials binnenkort overtreffen als de meest bevolkte generatie op aarde! Met meer dan een derde van de wereldbevolking. In Nederland vormt Generatie Z meer dan een kwart van de bevolking en zal tegen 2020 de meest diverse generatie in de geschiedenis zijn. Nu Generatie Z op het punt staat de arbeidsmarkt in grote getalen te betreden, zal de impact van hun intrede snel en diepgaand zijn. De effecten ervan worden zichtbaar op de werkplek, in de detailhandel, technologie, politiek en cultuur. Deze generatie is anders dan Millennials en heeft een geheel uniek perspectief op carrières en hoe succes in het leven en op het personeel eruit zou moeten zien. Om een beter begrip te krijgen van de uitdagingen waarmee deze groeiende beroepsbevolking wordt geconfronteerd en hun impact op werkgevers en de werkplek nemen we jou in dit blog mee naar de impact van Generatie Z op de werkvloer.
Wie is Generatie Z?
Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010. Net als de Millennials vóór hen, creëren Generatie Z’ers een aantal ontwrichtende trends. Voor bedrijven en organisaties valt er veel te beleven en veel werkgevers ervaren deze nieuwe trends als positief. De sleutel tot een succesvolle generatietransitie is om Gen Z (en de verschillen en overeenkomsten met de Millenials) te begrijpen.
Wat hebben Millennials en Generatie Z gemeen?
Als je jouw werkplek en het bijbehorende beleid al hebt getransformeerd om Millennials tegemoet te komen, is het goede nieuws dat veel van deze veranderingen ook Generatie Z zal aanspreken. Deze twee generaties delen een groot aantal waarden en eigenschappen. Hieronder de belangrijkste:
- Flexibiliteit. Millennials en Generatie Z zien flexibiliteit op de werkvloer als een belangrijke waarde. Beide generaties worden afgeschrikt door de ‘hokjes’-omgeving waar werknemers van 9 tot 5 op dezelfde plek zitten. Ze willen flexibele schema’s en mogelijkheden om op afstand te werken. Dit betekent niet dat ze lui zijn, integendeel zelfs. Deze jongere generaties vervagen de grens tussen hun werk en privéleven doorgaans behoorlijk en zijn bereid hard te werken, maar ze willen dat wél onder flexibele voorwaarden.
- Behoefte aan prikkels. Afgesloten, kunstmatig verlichte werkomgevingen spreken geen van beide generaties aan. Zowel Millennials als Generatie Z zullen eerder floreren wanneer ze werken in gemoderniseerde kantoorruimtes met natuurlijk licht en veel extraatjes. Of natuurlijk anno 2020/2021 vanuit huis. Als je jouw werkomgeving niet voor Millennials hebt bijgewerkt, is dit het moment om te heroverwegen nu Generatie Z arriveert.
- Gehechtheid aan technologie. Millennials houden van hun technologie, maar Generatie Z tilt genegenheid voor technologie naar een geheel nieuw niveau. Ze zijn de eerste echte digital natives, aangezien ze zich geen tijd zonder internet kunnen herinneren. Generatie Z-ers worden zelden gezien zonder hun smartphone of een andere gadget in de hand. Technologie is altijd en vanzelfsprekend hun ‘go-to’ oplossing in het dagelijks leven.
Als je al wijzigingen hebt aangebracht en of de werkomgeving hebt gemoderniseerd om aan deze voorkeuren te voldoen, ben je op de goede weg om Generatie Z aan te trekken. Zo niet, dan is het waarschijnlijk tijd om na te denken over een flexibeler werkbeleid, heringerichte kantoorruimtes en technische upgrades.
Hoe verschillen Gen Z en millennials?
Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen Millennials en Generatie Z, is het de kunst om deze twee deze generaties niet met elkaar te verwarren. Er zijn tal van onderscheidende kwaliteiten tussen deze twee generaties:
- Samenwerkend versus competitief. Zoals je de afgelopen jaren hebt gezien, zijn Millennials teamspelers en hechten zij veel waarde aan samenwerking. Generatie Z hecht daar iets minder waarde aan. Hoewel ze bereid zijn om met anderen samen te werken, zijn ze ook zeer competitief en onafhankelijk. Ze zijn resultaatgericht en stellen veel in hun werking om doelen te bereiken.
- Gericht op veiligheid en zekerheid. Toen de grote recessie ongeveer 10 jaar geleden insloeg, was Generatie Z jong genoeg om niet persoonlijk financieel getroffen te worden. Maar, velen van hen waren oud genoeg om zich te herinneren dat hun ouders het moeilijk hadden. Als gevolg hiervan willen ze zekerheid in recessiebestendige banen. In tegenstelling tot Millennials, van wie velen wankelen onder creditcard- en studieleningen, zijn Generatie Z’ers afkerig van schulden en bereid hard te werken om financiële zekerheid te garanderen.
- Leren staat centraal. Generatie Z’ers leren snel en hunkeren naar informatie. Deze jonge groep wil actief leren en zichzelf in staat stellen om betere salarissen te behalen, zodat ze hun financiële toekomst kunnen verstevigen. Ze vinden het belangrijk om zich persoonlijk te blijven ontwikkelen. Zo belangrijk, dat ze dit zelfs vóór financiële zekerheid stellen.
Diversiteit is het sleutelwoord voor generatie Z: diversiteit is voor hen van belang in vele dimensies, niet alleen geïsoleerd door ras en geslacht, maar ook gerelateerd aan identiteit en oriëntatie. Maak echter niet de fout door diversiteit expliciet te gaan benoemen. Voor Generatie Z is diversiteit simpelweg de norm.
Een van de belangrijkste redenen om de moeite te nemen om Gen Z te leren kennen, is deze: ondanks hun behoefte aan veiligheid, hebben ze geen enkele moeite met jobhoppen en zullen ze het in een flits doen. Verschillende onderzoeken suggereren dat Generatie Z-ers drie keer meer kans hebben om van baan te veranderen dan andere generaties.
Manieren om Generatie Z aan te trekken en te behouden
Terwijl Generatie Z gestaag het personeelsbestand betreedt, wil jij natuurlijk manieren vinden om het toptalent in deze groep aan te trekken en te behouden. Hoe kun je jouw organisatie tot een leuke en aantrekkelijke werkgever maken voor Generatie Z?
- Innovatieve werving en selectie. Traditionele rekruteringsmethoden werken niet zo goed met Generatie Z. Om hun aandacht te trekken, is het belangrijk om te concentreren op het profileren van de organisatie die de werkomgeving en voordelen biedt die Generatie Z zoekt. Probeer ook meer digitale processen te integreren in de wervings- en selectieprocedure, om Generatie Z sneller en beter te bereiken.
- Maak de werkomgeving “smart”. Slimme technologie zal in de toekomst een steeds grotere rol spelen, en Generatie Z zal de generatie zijn die deze markt een extra duwtje geeft. Zij groeien veelal op in “smart homes”, waar je elektronische apparaten bedient met je stem. Investeer daarom in technische upgrades, zoek naar manieren om connectiviteit te integreren en investeer in cloud technologie om teamprojecten en informatie veilig en toegankelijk te houden. Generatie Z zal zeker de voorkeur geven aan dit soort initiatieven.
- Gebruik mobiel en apps. Zorg voor een betere productiviteit van Generatie Z’ers door mobiele technologie en apps in de workflow te integreren. Vergeet bijvoorbeeld papieren vouchers, aanmeldingsbladen en andere “traditionele” mechanismen voor het beheren van de workflow. Bied werknemers in plaats daarvan toegang tot apps en andere online diensten, zoals elektronische tijd- en aanwezigheidsregistratieprogramma’s, online belastingcalculators en apps voor projectbeheer, om er maar een paar te noemen.
- Bied leermogelijkheden aan. Net als Millennials waardeert Generatie Z de kans om hun vaardigheden te vergroten en zichzelf persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. Denk daarbij niet alleen aan traditionele cursussen, maar ook aan toegang tot online leermateriaal en coaching en begeleiding door de meer ervaren professionals in het vak.
- Geef real-time feedback. Net als Millennials hebben Generatie Z’ers feedback nodig om te slagen. Zorg ervoor dat u een omgeving creëert waarin feedback en suggesties van het management vrijelijk worden gedeeld, zowel formeel als informeel.
- Ga door met het integreren van flexibele werkopties. Generatie Z vereist een evenwichtige levensstijl, en ze gaan van baan naar baan totdat ze een omgeving vinden waarin ze zowel werk- als niet-werkactiviteiten kunnen integreren volgens hun eigen schema’s.
- Plan voor promotiemogelijkheden. Dit punt kan niet sterk genoeg worden benadrukt: als Generatie Z zich niet veilig voelt, gaan ze verder. Ze moeten duidelijke paden zien om vooruitgang te boeken vanuit hun huidige positie. Neem geen risico om tijd en middelen te investeren in het werven en trainen van hen, alleen om ze naar een concurrent te zien springen omdat ze vonden dat hun loopbaan was gestagneerd.
Naarmate je de toekomst tegemoet gaat, zul je waarschijnlijk voor een lastige evenwichtsoefening komen te staan. Je probeert niet alleen om tegemoet te komen aan Millennials en Generatie Z, maar ook babyboomers en de soms vergeten Generatie X-werknemers. Dat gezegd hebbende, Generatie Z is de meest bevolkte generatie sinds de Boomers. Hun volwassenheid en enorme aantallen maken hen tot één generatie die geen enkele organisatie of bedrijf kan negeren.
Als je nu de moeite neemt om je voor te bereiden op Generatie Z terwijl ze gestaag aan het werk komen, zul je het gemakkelijker vinden wanneer ze – waarschijnlijk eerder dan later – de dominante generatiekracht op de moderne werkplek worden.