OVER GENERATIE Z

New Brains verbindt bedrijven en organisaties met Generatie Z. Maar wie is deze Generatie Z? 

Wat zijn hun drijfveren? En hoe passen we onze organisaties aan op deze nieuwe generatie?

WIE IS GEN Z?

Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010. Het zijn echte digital natives. Van jongs af aan zijn ze blootgesteld aan het internet, sociale netwerken en mobiele systemen. Deze generatie is daarom gewend om veel informatie te verwerken. Ze zijn als geen ander in staat om deze informatie te combineren tot relevante inzichten. Generatie Z is maatschappelijk verantwoord, pragmatisch, veerkrachtig en creatief. Ze zijn bereid om hard te werken als zij zich kunnen blijven ontwikkelen.

GEN Z OP DE ARBEIDSMARKT

Starters op de arbeidsmarkt behoren tegenwoordig altijd tot Generatie Z. Met New Brains hebben wij na een intensieve periode van onderzoek en verdieping in Generatie Z een programma ontwikkeld dat organisaties verbindt met deze nieuwe generatie. Dit is het Young Specialist Traineeship. Het programma vervult direct een junior vacature en besteedt tegelijkertijd aandacht aan de typische kenmerken van Generatie Z, zoals het centraal stellen van blijven leren. 

Wil je meer weten over het Young Specialist Traineeship? 

KENMERKEN VAN GENERATIE Z

Wat zijn die typische kernmerken van generatie Z? Hieronder de belangrijkste op een rijtje!

DIGITAL NATIVE

Generatie Z kent de wereld niet zonder schermen, digitale sociale netwerken of smartphones. Ze zijn altijd verbonden en uit onderzoek blijkt dat 80% van hen de ambitie heeft om met geavanceerde technologie te werken.

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD

Gen Z zijn gewetensvolle consumenten die kiezen voor duurzame merken, actief deelnemen in organisaties met een maatschappelijk doel of milieuorganisaties. Deze generatie is veel opener en inclusiever.

FLEXIBEL EN VEERKRACHTIG

Gen Z heeft al te maken gehad met terrorisme, klimaatverandering, verschillende economische recessies en zelfs een pandemie. Ze hebben hun veerkracht vergroot en zich aangepast aan ongunstige omstandigheden.

PRAGMATISCH EN REALISTICH

Gen Z is pragmatisch en realistisch. Ze zijn daarmee de perfecte mix tussen de dromende en soms ontevreden millennials en de rationele Generatie X. Ze vinden resultaat belangrijk en benaderen problemen met een open blik.

CREATIEF EN AUTODIDACT

Gen Z is een jonge generatie die gepassioneerd is door zelfstudie. Zij beschouwen soft skills als een essentieel onderdeel van hun persoonlijke ontwikkeling en zijn bereid te investeren in hun toekomst.

HARDWERKEND EN PASSIONEEL

Gen Z kies bewust voor welke organisatie ze willen werken. Aanpassen aan verschillende werkcontexten (zoals het thuiskantoor of de hybride schema's van het nieuwe normaal) is geen probleem. Ze hebben weinig vooroordelen.